Column: ​Klagen

door Stella Paape (Pleegouderraad Haaglanden) -
Je hoort nog wel eens wat. Pleegouders hebben namelijk altijd genoeg te vertellen. Maar niemand klaagt dat een plaatsing zo vreselijk saai is. Ik hoor veel mooie verhalen. Fijne, warme verhalen over hoe goed het gaat. Over hoe men na jaren van volhouden en proberen er toch een goede band is ontstaan tussen het pleeggezin en het oorspronkelijke thuis. Dat is zo fijn voor het kind dat gevoelsmatig altijd tussen die twee huizen in zal zitten. Zo was er die pleegouder die na maanden gemopper opeens te horen kreeg van haar pleegkind dat ze “toch wel lief was”. 

En ja hoor, er zijn ook minder mooie verhalen. Verhalen die frustreren. Verhalen waarbij mijn eerste reactie is om een laken, stokken en verf te pakken en bij een grote organisatie op de stoep te gaan staan schreeuwen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met mijn communistische vader. Maar ik doe het niet. En er is soms toch echt aanleiding voor.  

Bijvoorbeeld bij die ene pleegzorgbegeleider of voogd waarbij wekenlang je e-mails en telefoontjes met terugbelverzoeken onbeantwoord blijven, terwijl de boel bijna ontploft bij je thuis. Waarom klagen we niet? En dan bedoel ik niet tegen elkaar. Waarom klagen we niet officieel, op papier? Waarom laten we ons niet horen als beleid, bureaucratie of ego's het welzijn van ons pleegkind in de weg staan? Het antwoord is simpel. Het gaat om kinderen. Kinderen die al genoeg hebben meegemaakt. En wie zo'n kind in huis heeft wil geen golven maken waardoor het kind in een nieuwe storm terecht kan komen. 

Vertrouwenspersoon

Jeugdformaat is de eerste in Nederland (als ik het mis heb, dan hoor ik het graag) die ervoor heeft gekozen om een extern bureau de opdracht te geven om als vertrouwenspersoon te functioneren. Voor de gevallen waar je er met je pleegzorgbegeleider niet uitkomt en je er tegenop ziet om met hem/haar daarover in gesprek te gaan, kun je een beroep doen op Centrum Vertrouwenspersonen Plus (CVP+). De vertrouwenspersoon geeft je dan advies over hoe je dat kunt aanpakken en in sommige gevallen kan hij/zij ook meegaan naar het gesprek (lees hier meer). 

Ik hoop dat Jeugdformaat en de CVP+ over een jaar een mooie evaluatie hebben en dat het duidelijk in beeld brengt waar er ruimte is voor verbetering. Want dat is de bedoeling, als het beter kan moet het beter.

Voorlopig is de vertrouwenspersoon er alleen voor kwesties waar je mee zit binnen Jeugdformaat. Maar ik denk graag groter en verder dan dat. Hoe fijn zou het zijn als andere organisaties die het belang voor kinderen voorop moeten hebben staan ook deze weg in gaan slaan? 

Ik ben vol hoop dat er steeds meer fijne warme verhalen op mijn pad zullen komen en dat ik pleegouders alleen nog maar hoor “klagen” dat hun plaatsing zo vreselijk saai is. 

Stella Paape
Lid Pleegouderraad


Meer weten over de Pleegouderraad?